Wachten, wachten, wachten.......... - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van irmaexpresse - WaarBenJij.nu Wachten, wachten, wachten.......... - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van irmaexpresse - WaarBenJij.nu

Wachten, wachten, wachten..........

Door: Irma

22 Augustus 2006 | Mongolië, Ulaanbaatar

Om even terug te komen op de foto's: de USB-poorten die we tegenkomen zijn allemaal USB-1 en wij hebben USB-2 nodig, dus om het verhaal te kunnen completeren zullen jullie naar Hoogerheide of Zeist moeten komen.
Nu ons vervolgverhaal. Zondagavond zijn we echt uit de band gesprongen bij een deftige Italiaan waar we uitstekend hebben gegeten en van onze roebels echt kwijt konden. Maandagochtend heel vroeg opgehaald want de trein vertrok om 5 over 6, precies op tijd. Wat dat betreft kan de NS wat leren van de RS. We dachten dat we toch voorbereid waren op nog zo'n dag treinen, maar dat bleek toch wat anders uit te pakken. We zaten nu met ons vieren in een coupe en dat is toch even organiseren. Maar jullie kennen ons, geen probleem. De natuur van dit deel van Siberie is prachtig en we hebben genoten van de uitzichten. De provodnica beeldde het begrip "siberisch koud" perfect uit.
Tegen zessen kwamen we bij de Russisch-Mongoolse grens, onze paspoorten werden afgenomen en ons werd door een echt vriendelijke marechaussee die ons in perfect engels meedeelde dat we tot 8 uur mochten luchten. We mochten ook niet naar het toilet tot 12 uur 's nachts en er was 1 ongelooflijk smerige plee op het perron waar we met zijn allen opmoesten, heerlijk!
Dus het dorp in. Zeer mistroostig, weer erg chagrijnige russen en zeer smerig.
Terug in de trein bleek het erg benauwd te zijn en er mocht geen raam open, want we zouden wel een iets naar buiten kunnen gooien. We zijn dus maar gaan koken: een heerlijke noodle-maaltijd met wijn en drinkyoghurt. Wachten, wachten, wachten. En ja om half 10 kregen we de paspoorten terug en werd onze coupe uitgeplozen op verstekelingen. Niet gevonden! Eindelijk om 21.40 vertrokken we naar de Mongoolse grens en 20 minuten later begon hetzelfde verhaal aan de andere kant. Deze mensen waren heel wat vriendelijker en duurde het hele gebeuren maar 1,5 uur. Dus om 12 uur konden we eindelijk gaan slapen. Om 6 uur weer gewekt want de trein zou om half 8 stoppen in Ulaan Bataar. Het landschap van Mongolie is prachtig, groen en bergachtig, een hoogvlakte zonder bomen en hier en daar een nederzetting: kraal met gertenten.
Wat onmiddelijk opvalt dat alles veel netter is en de mensen vriendelijker. Na ontbijt in het hotel (vanmorgen dus) hebben we ons even lekker opgefrist en hebben we de omgeving wat verkend. Na de lunch hadden we een excursie naar het Winter- en Zomerpaleis van de laatste Khan, een oorlogsmonument op het hoogste punt van de stad met een prachtig uitzicht en we hebben een fabriekje bezocht waar gertenten werden gamaakt. Dat was erg leuk om te zien. Vanavond nog een prachtige folkloreshow met originele Mongoolse zang-en dans. We hebben genoten van deze dag en jullie reacties. Morgen gaan we in een gertent slapen en dan weer vroeg op voor onze laatste treinetappe naar China. Dus jullie begrijpen dat we vanavond op tijd naar bed gaan.
Tot in Beijing!

• 22 Augustus 2006 - 13:38

Rose,jacques:

wij hebben ook een klein tentje, een gertentje aan de caravan, maar slapen er niet in. kus, rose en jacques

• 22 Augustus 2006 - 13:51

Pieter:

tip om de (wacht)tijd wat te doden? een tekort aan USB2 poorten, betekent handel? heb je adressen van kopers, dan kan onze cel daar wellicht zaken doen met een (kleine?) commissie voor jullie?

goede reis verder

pieter

• 22 Augustus 2006 - 16:17

Helene En Roy:

Het wordt steeds spannender! Gaan jullie straks een boek uitgeven als jullie terug zijn?
    Groetjes uit Bergen.

• 22 Augustus 2006 - 17:41

Bar:

Zelfs de coupé verhalen worden steeds spannender....
    Kus Bar

• 22 Augustus 2006 - 19:16

Hak:

Hoi, Raak verslaaft aan deze soap. Hoop dat hij nog een hele tijd duurt.
    Nog veel plezier. XX

• 23 Augustus 2006 - 00:17

Muur Vanuit Italy:

Wat was ik er graag bij geweest om dit met jullie te beleven... Hier in Italy alles goed, jammer dat ik je telefoontje gemist heb mam!

• 23 Augustus 2006 - 13:14

Lein:

En dus ook nog de Dalai Lama mogen aanschouwen!? Wat bijzonder... zijn jullie al bekeerd? Ben trouwens benieuwd of de Chinezen ook zo aardig zijn als de Mongolen. Kus!

• 23 Augustus 2006 - 17:54

Peter En Gerie:

geweldig om te lezen jullie zijn echte kampeerders dus in de tent lukt ook wel. Geniet er van groetjes peter en gerie

• 23 Augustus 2006 - 23:18

Roger (en Muur):

Lieverds,

Wat een heerlijke verhalen. Als het goed is zijn jullie inmiddels in China. Hoe is Antons Kantonees of Mandarijn?
    Wat een genot om voortdurend op weg te zijn naar weer iets nieuws en dat daadwerkelijk beloond te zien. Ik (we) zie(n) dan ook ontzettend uit naar de foto's en de jullie (gebruinde) gezichten bij het vertellen van de verhalen.
    Geniet er nog van en tot hopelijk heel snel!

Veel liefs,
    Roger (en Muur)

• 23 Augustus 2006 - 23:46

Roger (en Muur):

Lieverds,

Geniet er nog van en tot hopelijk heel snel!

Veel liefs,
    Roger (en Muur)

• 24 Augustus 2006 - 11:23

Bar:

Zijn jullie vermomd geweest als Duitse archeologen en hebben jullie een ingevroren mummie gevonden in Mongolië.... Veel plezier in Bejing, past er nog een cadeautje bij in de koffer nu al jullie proviant opgesnoept is in de trein....???
    Kus,
    Bar

• 24 Augustus 2006 - 18:30

Dineke:

Hopelijk krijgen jullie geen ongewenst bezoek in jullie gertent,zoals een van onze groep overkwam bij de Ngorongorokrater (een bushpig).Van de tent bleef niets over. Misschien stappen de steppepaarden wel netjes over de tentharingen en scheerlijnen net als olifanten doen.
    Geniet maar van het mooie uitzicht onderweg naar China.

• 24 Augustus 2006 - 18:43

Marjan:

Geweldig, wat een belevenissen. Veel sterkte in de tent en geniet van de laatste treinetappe.