Beijing: wat een wereldstad - Reisverslag uit Beijing, China van irmaexpresse - WaarBenJij.nu Beijing: wat een wereldstad - Reisverslag uit Beijing, China van irmaexpresse - WaarBenJij.nu

Beijing: wat een wereldstad

Door: Irma

29 Augustus 2006 | China, Beijing

Beijing is voor ons het Manhattan van het verre oosten. Enorm veel wolkenkrabbers worden opgetrokken. Oude, grijze en grauwe woonkazernes worden neergehaald en nieuwe futuristische gebouwen verschijnen overal in de stad. Hutongs (krottenwijken) worden met de grond gelijk gemaakt en nieuwe flats en kantoren verschijnen. De een nog mooier dan de andere. Alle grote wereldmerken zie je er. Reclameborden overal. Zeven zesbaans ringen cirkelen om de stad, met de achtste zijn ze bezig. Flyovers vind je er in overvloed. We hadden ons heel wat anders bij Beijing voorgesteld. Na Rusland en Mongolie is het duidelijk: China gaat het maken en schiet ons in sneltreinvaart voorbij.

Dan nu nog wat van onze belevenissen. Zaterdag zijn we naar de Keizerlijk Paleis/Verboden Stad geweest. Dat ligt achter het Plein van de Hemelse Vrede met een toegangspoort waarboven een beeltenis van Mao. Er zijn onvoorstelbaar veel paleizen voor de keizer, voor de keizerin,zijn concubines en zijn jazeggers. Het is vooral de architectuur van de daken die zo bijzonder is. Twee of drie lagen boven elkaar en aan de rand draken, tijgers etc. Helaas stond het hoofdgebouw in de steigers. Ze zijn alle kunstwerken in de stad aan het opknappen en dat betekent dat alle daken nieuwe geglazuurde pannen krijgen, nieuwe gekleurde beschilderingen etc. Het moet allemaal voor 2008 gereed zijn. Het jaar van de Olympische Spelen in Beijing. Onvoorstelbaar wat deze facelift de stad moet kosten. We hoorden echter gisteren dat ze moesten temporiseren omdat ze voor lijken te lopen op schema.
Je kunt wel de hele dag vertoeven in de Verboden Stad. Maar op gegeven moment kun je gewoon niet meer opnemen. Wij zijn daarna voor het eerst gaan winkelen. Want dat kan je uitstekend in Peking. Het meest moderne spul voor nog steeds erg lage prijzen. Je moet alleen wel goed afdingen. Een vraagprijs die een factor 4 of 6 te hoog is, is heel normaal. Op een terrasje ontmoetten we nog een Japanner die rondjes begon weg te geven. Op een gegeven moment zijn we maar opgestaan nadat onze glazen steeds weer bijgevuld werden.
Ook het eten is hier bijzonder. Zeker als er net een mooie zaak uit Hongkong in Beijing geopend wordt en je uitgenodigd wordt om te komen voorproeven. Bijzonder smakelijk, veel bediening en zeer goedkoop, namelijk niets!
De volgende dag zijn we naar De Muur geweest. Ook zeer indrukwekkend hoe die zich vier meter breed over de kammen van de bergen slingert. We hebben een stuk gelopen, geklauterd af en toe, want het gaat behoorlijk omhoog en omlaag. 's Avonds weer winkelen maar nu in Silk Street. Prachtige waar en heerlijk om te onderhandelen.
Maandag zijn we naar Langfang geweest een plaats 50 km van Beijing waar een oud-collega en vriend van Ruud woont en werkt bij Stork Fokker. Ze maken daar vliegtuigbedradingen voor de Amerikaanse en Europese markt. Mooi om te zien en uiteraard samen weer heerlijk Chinees gegeten in een heel bijzonder restaurant. Allemaal zeer verfijnd.
Vandaag (dinsdag) hebben we de Temple of Heaven en het Zomerpaleis van keizerin Cixi gezien. Toch wel erg decadent hoe de keizer leefde. Fantastische optrekjes nu ook aan prachtige waterpartijen. Wel dat was het weer. Onze vakantie zit er bijna op. Morgen gaan we nog naar de Lama en Confucius tempel, de Drum en de Bell tower en we gaan nog Hutongs bekijken. We moeten toch eindelijk het oorspronkelijke Beijing een keer zien!
Donderdagmorgen vliegen we terug en we zien jullie in Nederland. Daar zullen we de foto's erbij zetten!
P.S. Het hotel is prima, alleen vinden de dames de bedden wat hard!

• 29 Augustus 2006 - 17:00

Helene En Roy:

Een behouden thuiskomst en we zijn heel benieuwd naar de foto's.

• 29 Augustus 2006 - 18:07

Bar:

Geniet nog maar lekker!! Binnenkort met de vier meiden aan tafel om het weekendjeweg met z'n viertjes te regelen!! Beijing... of toch maar dichterbij huis?
    Kus, Bar

• 29 Augustus 2006 - 19:34

Loes:

Genoten van jullie mails !!een fijne terug reis gewenst en veilige thuis komst
    groeten loes

• 29 Augustus 2006 - 19:51

Peter En Gerie:

worden erg nieuwsgierig naar de foto,s en de verhalen een hele goede reis en neem wat zon mee.
    groeten peter en gerie

• 29 Augustus 2006 - 20:36

Hans:

Wat hebben jullie een fantastische reis gehad. Ik heb met jullie meegenoten. Goede terugreis nog!

Groet, Hans

• 29 Augustus 2006 - 20:59

Linda Duits:

Dag Anton en dag Ineke,

Leuk om nu ook eens van jullie een reisverslag te lezen! En ook nog Beijing, doe maar gaaf!

• 30 Augustus 2006 - 07:58

Stella:

Gelukkig komen jullie bijna weer thuis en kan ik weer met opa en oma praten aan de telefoon!
    Goede terugreis! Ook van mijn pappa en mamma (knap he dat ik al kan typen....)

• 30 Augustus 2006 - 08:43

Cees De Wit:

Wat een mooie en interessante reis hebben jullie gemaakt, ik ben echt een beetje jaloers op jullie.Ik wens jullie nog een goede thuisreis.
    Groetje,

Cees.

• 30 Augustus 2006 - 08:47

Merijn:

Lieve Stella, dat is knap van jou! Ik kan dat nog niet... Mijn moeder heeft wel alle verhalen van onze opa's en oma's voorgelezen, wat leuk he! Maar ik heb ook veel zin om ze weer te zien en te horen. Dus opa en oma, tot heel snel!

• 30 Augustus 2006 - 14:32

Marjan:

Wat leuk dat we met jullie mee mochten reizen.
    Wens jullie een goede reis terug.
    Groeten Marjan

Tot morgen!

Dikke kus!

• 30 Augustus 2006 - 18:29

Truus En Jan Kuijs:

Fijne reis naar huis en we zijn zeer nieuwsgierig naar de foto's.
    Dat jullie nog terug komen van de hemelse tempel. Stelt die dan niet veel voor?

• 31 Augustus 2006 - 16:01

Rose,jacques:

wat zullen jullie nog nagenieten van al dat moois wat jullie gezien heben. het is op die manier 3 keer reizen 1 keer organiseren, het bleven, daarna alles inplakken. goed voor de regentijd hier. groet, rse, jacques

• 03 September 2006 - 10:07

Wim&Rebecca:

Wat een belevenis si deze reis geweest. wij denken onvergetelijk en zijn natuurlijk benieuwd naar de foto's en nog veel meer verhalen.