Laatste treinetappe - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van irmaexpresse - WaarBenJij.nu Laatste treinetappe - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van irmaexpresse - WaarBenJij.nu

Laatste treinetappe

Door: Irma

26 Augustus 2006 | Nederland, Amsterdam

Onze 2e dag in Mongolie begint met een bezoek aan het Gandanklooster, een enorm tempelcomplex waar nog een stel oude monniken wonen. Het was er enorm druk en dat bleek te zijn omdat de Dalai Lama daar verwacht werd. Dus ook maar aangesloten bij de rij wachtenden. Uiteindelijk heeft Anton het meeste van het complex gezien, want Ruud, Marianne en Ineke hebben gewacht op de Dalai Lama. Er was een tempel met een enorm boeddha-beeld van zo'n 36m. hoog, gebedsmolens en gertenten waar kinderen werden onderwezen in het opzeggen van mantra's. Uiteindelijk kwam om 11 uur de Dalai Lama voorbij flitsen, omgeven door veel veiligheidsmensen en politie. Wel een belevenis. Daarna brachten we een bezoek aan het Cultuur Historisch Museum, een prachtig mooi opgezet museum. Het vertelde de geschiedenis van Mongolie van de Hunnen tot het heden.
Na een heerlijke lunch en een uur shoppen in de State Department Store zijn we met de bus naar het 80 km. verder gelegen Terelj National Park gereden. We krijgen een tent toegewezen. Het interieur was erg kleurrijk, bedden, banken en de dakspanten waren oranje geschilderd. Prachtig om te zien, alleen waren de bedden erg hard. Een schitterende plek waar we veel foto's hebben gemaakt van de natuur en de uitzichten. 's Avonds zijn we met de gids gaan wandelen en hebben we een bezoek gebracht aan een oorpronkelijk dorpje en werden we bij mensen thuis in de gertent uitgenodigd om zelfgemaakte Yoghurt te eten. Een enorme belevenis: zeer eenvoudig, maar wel voorzien van KTV, diepvries en een altaartje in de tent.
De volgende ochtend weer vroeg op en naar Ulaan Bataar voor het laatste deel van de treinreis. Die ging voor een groot deel door de Gobi-woestijn, dor, heel veel zand wat ook door de kieren van de ramen naar binnen kwam. Om kwart over acht waren we bij de Mongoolse grens en om half 11 in China. Daar worden de wagons met ons erin opgetakeld om van onderstel te wisselen. Het spoor in Mongolie is iets breder dan in China. Om ongeveer half 2 in de nacht konden we weer verder. Het was erg warm, donker, en zeer vermoeiend. Kortom we hadden het wel gehad. Snel gaan slapen en de volgende ochtend zijn we al een goed deel in China. De omgeving wordt steeds groener en de bergen komen er aan. Rond 12 uur krijgen we voor het eerst de Chinese muur te zien, iedereen in extase natuurlijk. Om half 3 komen we aan in Beijing en is er een eind gekomen aan meer dan 7000 km. treinen. Ruud en Marianne kennen de stad niet meer terug, zo veranderd is alles. Heel veel nieuwbouw, grote flats, de Hutungs zijn voor een groot deel weg en alles wordt opgeknapt (zal wel voor de Olympische Spelen zijn).
's Avonds gaan we naar het Plein van de Hemelse Vrede en de ingang van de Verboden Stad, wat een indrukwekkend gezicht. Volgende keer meer daarover. Na een heerlijke Japanse (!) maaltijd nemen we een taxi (ongeveer 1 euro voor een ritje) terug naar het hotel.
Ons volgende bericht zal het laatste zijn uit China!

• 26 Augustus 2006 - 12:33

Sander:

Wel erg ver om te kamperen zeg, wat is er verkeerd met Zierikzee of Ameland??

• 26 Augustus 2006 - 19:06

Mark Van Der Horst:

Heee, dat is grappig. Net toen ik hoorde van mama van jullie site zie ik dat er zéér recentelijk een nieuw verhaal geplaatst is! Wat een moet het inderdaad een totaal andere wereld zijn. Ben benieuwd naar foto\'s! Gegroet, Mark

• 27 Augustus 2006 - 11:05

Rose:

Wat is het toch leuk meetereizen. Ik word al moe van de treinreis thuis. Maar saai is het zeker niet. Wij gaan morgen naar Limburg. Dat is andere koek. Geniet maar > Groeten, rose

• 27 Augustus 2006 - 11:28

Jinte En Erik:

You made it! Het treinen is voorbij, Beijing is bereikt!
    Wat gaaf dat jullie de Dalai Lama gezien hebben. Wij ook... in een museum! Iets anders maar toch ook leuk! Heerlijk om jullie verhalen te lezen en t een beetje met jullie mee te beleven. Geniet van de laatste dagen in China, wachten met spanning op jullie laatste verhaal. Tot snel!

kus, Erik en Jinte

• 27 Augustus 2006 - 13:18

Lein, Daan & Merijn:

Wow, China, Bejing, klinkt wel erg indrukwekkend! We genieten nog steeds volop mee, en zijn benieuwd naar alle foto's. Kus van ons!

• 27 Augustus 2006 - 13:57

Bar:

Zijn jullie al naar het treinmuseum in Beijing geweest? Hier is alles prima, Flipje bewaakt het huis prima! Tot snel!
    Kus, Bar

• 27 Augustus 2006 - 14:03

Flipje:

bsdnkbhlakshd g;HGV CMDBGL/M,FD. M,DFNLI

• 27 Augustus 2006 - 14:04

Bar:

Flipje loopt heerlijk over het toetsenbord heen....

• 27 Augustus 2006 - 17:50

Tin I En Ad:

we genieten intens van jullie verslag.
    Wat een reis, ongelooflijk.
    Met Flip gaat het prima, het is nu 8 uur, ik zal hem zo binnen laten. Barbara was er vandaag toen ze wegging was meneer nog niet thuis, dus ga ik nog even kijken.
    Veel plezier nog hoor.

• 27 Augustus 2006 - 18:46

Erna:

Net terug met de caravan uit de regen, vond ik lekker twee verslagen, een heel bijzondere reis met enorm veel indrukken nemen wij aan, geniet nog van Beijjing,vonden wij ook reuze interessant, groetjes Hans en Erna

• 27 Augustus 2006 - 19:00

Peter En Gerie:

top hoor zo ,n reis zijn benieuwd naar jullie foto,s en verhalen . met Berber is alles prima groetjes peter en gerie

• 28 Augustus 2006 - 07:11

Maarten:

Tjonge jonge dat gaat ook met een rap tempo. 7000km. Althans voor ons op een afstand. OOk ik ben erg benieuwd naar de foto;s. Heeft Ruud al een Dalai Lama outfit aangeschaft?? Nog veel plezier,
    Groetjes de FAM uit Utrecht.

• 28 Augustus 2006 - 08:07

Muur (en Roger):

Wat een genot moet dat zijn om in Bejing aan te komen! Hoop dat jullie daar een lekker hotel hebben ;-). Geniet lekker de laatste daagjes!

Dikke kus van ons!

• 29 Augustus 2006 - 14:21

Bernadette:

wachten, wachten, wachten,Leuke treinverhalen. Ik voelde de spanning en dacht even "dit is toch vakantie?"
    Zeer indrukwekkend, jullie laatste trein-étappe. 7000km wegtreinen, niet voor te stellen. Hier gutst net het water van de Hemelse Eekwal rivier langs. Geniet dus maar lekker!!
    Liefs Bernadette